076-819 19 89

Byta Assistansbolag

Behöver du byta assistansbolag och letar efter en pålitlig och smidig process? Då har du kommit rätt! Här förklara vi hur du kan genomföra ett byte av assistansbolag.

profilprofil
Två personer undersöker assistansbolag

Kostnadsfri och Oberoende Hjälp att Byta Assistansbolag

Undvik problematiska byten av assistansbolag med Assistansas expertis. Våra rådgivare som själva har personlig assistans och stor kompetens inom området säkerställer att du byter till rätt assistansbolag.

Steg 1

Kontakta Oss

Kontakta oss för att byta assistansbolag. Du kan kontakta oss längre ner på denna sida.

Steg 2

Behovsanalys

Innan bytet gör vi en analys för att förstå din specifika situation, krav, önskemål och behov.

Steg 3

Matchning

Vi matchar dig med de bästa alternativen på marknaden som bäst uppfyller dina krav och rådgiver dig att välja rätt.

Steg 4

Byte

Vi tillsammans med ditt nya bolag genomför bytet och står vid din sida genom hela processen.

Vad du kan förvänta dig vid bytet

Du får:

Kostnadsfri och självbestämmande hjälp

Assistansbolag som har höga krav på sig

Hjälp av en person som själv har personlig assistans

Oberoende hjälp utan koppling till något specifikt assistansbolag

Hjälp via en omfattande databas om assistansbolag i Sverige

Hjälp av en person med stor kompetens inom assistans

Hjälp genom hela processen

Juridisk hjälp

Kvinna byter assistansbolag vid datorn

Kan man byta Assistansbolag?

Ja, det är möjligt att byta assistansbolag. Du som assistansanvändare bestämmer vilket assistansbolag du vill använda dig av för att utföra din personliga assistans.

När ska man byta assistansbolag?

Du bör byta assistansbolag när dina behov och önskemål inte uppfylls hos ditt nuvarande bolag, när du vill få förbättrad kvalitet på assistansen eller få bättre ekonomiska villkor.

Tänk på att kontrollera uppsägningstiden hos ditt nuvarande bolag. Du kan inte byta till ett annat bolag förrän din bindnings- eller uppsägningstid hos ditt nuvarande bolag har löpt ut. I vissa fall kan vi förhandla bort uppsägningstiden.

Hur byter man assistansbolag?

Kontakta oss så hittar vi snabbt ett nytt assistansbolag som passar dig och hjälper dig genomföra bytet. Ta med dina assistenter om möjligt för en smidigare övergång. Annars kan det nya bolaget hjälpa dig att rekrytera nya assistenter. Det nya bolaget säger upp avtalet med det gamla bolaget.

Assistansrådgivare Filip

Kontakta Vår Rådgivare

Jag har själv assistans och har hjälpt familjer runt hela Sverige att byta assistansbolag.

* Jag är oberoende från något specifikt assistansbolag då jag sköter min assistans själv i egen regi.
Frågor och svar
Har du några frågor?

Vi ger dig svaren på frågor gällande byten.

Vi kan hjälpa till med allt från rådgivning och support ända till att genomföra och sköta hela bytet för dig. Vi hjälper dig att hitta passande assistansbolag och sköter kommunikationen med ditt nuvarande och nya bolag. Om du vill att vi ska hjälpa dig kan du kontakta oss högre upp på denna sida.

Du kontaktar oss via telefon, kontaktformuläret eller via vår chatt. Under vårt samtal med dig identifierar vi dina behov och önskemål. Sedan hittar vi ett eller flera nya bolag som matchar dina behov samma dag. Bolaget tar sedan kontakt med dig och träffar gärna dig via ett hembesök. Du godkänner valet av ditt nya bolag. Vi genomför bytet på snabbast möjliga sätt och sköter allting för dig.

Vi använder vår omfattande jämförelsetjänst av assistansbolag för att filtrera och matcha dina behov och kriterier med de bästa alternativen på marknaden.

Att hitta ett nytt bolag går snabbt på grund av vår överlägsna jämförelseprocess av assistansbolag. Vi kan få fram förslag på passande bolag till dig samma dag som du kontaktar oss. Tiden för att genomföra bytet kan variera beroende uppsägningstiden hos ditt nuvarande bolag dock går detta ibland att förhandla bort. Vi strävar efter att göra bytet så smidigt som möjligt och kommer att arbeta effektivt för att slutföra processen inom rimlig tid.

Vi har strikta kriterier för de assistansbolag vi rekommenderar. Dock är det i slutändan du som avgör vilka kriterier du vill bolagen ska ha.

Här är våra rekommenderade krav vi brukar utgå ifrån:

  • IVO tillstånd (ett måste) samt att bolaget följer Försäkringskassan och Skatteverkets fördelningsriktlinjer för hur assistansersättningen bör fördelas.

  • Vi har haft möten med ägare eller ledning i bolagen.

  • Etablerad kundbas med minst tio kunder och stabil ekonomi. Inte för hög vinstmarginal och inte negativa vinstmarginaler, då detta kan hota deras överlevnad.

  • Erbjuder trygga anställningar genom kollektivavtal.

  • Tillhandahåller juridisk expertis kostnadsfritt.

  • Maximalt tre månaders uppsägningstid.

  • Hög kundnöjdhet i våra kundundersökningar.

  • Ger fullständig ekonomisk redovisning och skräddarsydd assistans som passar den assistansberättigades individuella önskemål.

  • Erbjuder marknadsledande villkor för att attrahera och behålla de mest kvalificerade assistenterna.

Vi strävar efter att rekommendera bolag som uppfyller dessa krav för att säkerställa att du får högsta möjliga kvalitet och trygghet. Som nämndes innan så är det dock du som avgör vilka kriterier du vill bolagen ska ha.

Vid ett byte av assistansbolag finns oftast ingen möjlighet att överföra de insparade pengarna på assistansomkostnadskontot till det nya bolaget. Dessa medel tillfaller i stället ditt nuvarande bolag.

Har du fler frågor?

Ställ dina frågor till oss. Vi hjälper gärna till.